Cirkus v běžném životě

 Facebooková komunikace


má mnoho forem. Můžete si normálně povídat o běžném životě a o tom jak zvládáte lockdown. Můžete také diskutovat. Se zatvrzelými odpůrci toho co podporujete, i s lidmi, kteří vás jsou ochotni respektovat, ale mají jiný názor. S těmi se diskutovat dá. Bohužel, v té první skupině někdy nevím, jestli se mám smát, nebo brečet. Povětšinou mám tyto stavy v diskuzích s vegany. Zrovna tento týden jsem si o sobě výživně přečetla, že podporuju týrání tím, že jím maso. Taky že jím menstruační vajíčka. Mrtvoly na talíři tentokrát slečna vynechala. Jo a jsem vztahovačná a urážlivá, protože se mi nelíbí, že mi někdo píše, jak jsem špatná. Tak asi jsem, no. 

Diskuzi už za mne převzal někdo jiný, útočnější. Já ráda diskutuji v klidu. Ono když žijete s jedním autistou a jedním zvířátkomilem pod jednou střechou, tak máte vnitřní klid dokonale nacvičen. Ale po takových veganských diskuzích máte někdy potřebu relaxu. Tak si jen tak brouzdáte. A někdy vám v hlavě vyskočí vykřičník. Můj syn by řekl "WTF?" (mimochodem - ani nezjišťuju, jestli zná přesný význam té zkratky. Ale asi bych měla, co?)

Jo děti! Pekli jsme velikonoční perníčky. No, dala jsem jim neprozřetelně volnou ruku. A tak letos moc zajíčků nebylo... 




Ale pojďme kouknout, co mi vyskočilo v mysli v poslední době. V souvislosti s cirkusy. Odkazy jsou barevně, směle si zaklikejte...

V cirkusech dochází k zesměšňování zvířat navlékáním do oblečků...

Kdo se o to trochu zajímá, tak ví, že lidské oblečky jsou v cirkusech zakázány už dávno. Ne tak ale u běžných lidí, co si doma chovají psa nebo kočku. Osobně si myslím, že oblékat tato zvířata je zbytečnost a právě v tom vidím často zesměšňování. Někdy to ale majitel zvířátka dovede opravdu do extrému a to zesměšnění je přímo cílem...


Viděli jste někdy takovou šaškárnu v cirkuse? Vyloženě navlíct zvíře do oblečku s cílem vyvolat smích? Já ne. V cirkuse jsem vždy viděla ukázku toho, co je zvířátko schopné se naučit. Obleček pro pobavení tam nosí tak akorát klaun. 

Lev by si přece dobrovolně život v zajetí nevybral...

To je velmi častá reakce odpůrců cirkusů. Je to věc názoru, lev nám to přímo nepoví. Ale mám pocit, že to nebude zrovna hloupé zvíře. Pokud bude mít možnost poznat život ve volné přírodě ze všech stránek a pak vyhodnotit, jestli raději nezůstane v péči lidí, co mu bude milejší? Omezený prostor kompenzovaný komfortem a aktivním vyplněním volného času, nebo boj o holý život?


No, já radši přežiju. Aktivisté se asi raději nechají přizabít. V lepším případě. I když, je lepší padnout hned nebo se pak bolestí hodiny a hodiny svíjet? Toto video je jedním z těch méně drastických, život v divočině není žádný med.


Medvěd na tom skateboardu rozhodně rád nejezdí...

Jaký je rozdíl mezi medvědem a psem? Jsou to šelmy. Chytré šelmy. Medvěd vypadá nemotornější, ale jak už jsem v cirkuse měla možnost zjistit, tak jen tak vypadá. Rozdíl je rozhodně ve velikosti a síle. Když vás bude chtít zabít pes, bude mu to chvíli trvat, než vás rozcupuje. Medvěd to má raz dva hotový. Ale jak jsou na tom s myšlením? Baví se rádi lidskou formou zábavy?


Fakt si nemyslím, že medvěd je menší hračička jak pes. Proč by mělo jednomu zvířeti vadit něco, co druhé dělá evidentně rádo?

Cirkusáci by se měli přestat válet a vzít do ruky lopatu...

Už ve třetí třídě se i městské děti z paneláku učí, že jedním ze znaků života je vylučování. V přírodě to zvířátka trousí tak nějak po cestě, většinou to trochu zahrabou. Ono se to pak časem rozloží. Každopádně mám pocit, že většina zvířat ráda vykonává potřebu spíše do měkkého. Po toulavých psech (a neuklízejících páníčcích těch netoulavých) najdete hovňouse většinou na trávníku. Kdo má hospodářství, tak svým zvířatům nastele slámu a po těch, co to trousí kde se jim zrovna namane, aspoň ten dvůr zamete. A pak to musí někam vyvézt, hlavně když má těch zvířat desítky...


 Ano, milí aktivisté, to co měl tento člověk od cirkusu v ruce, to je opravdu lopata! No, asi nebude tak jednoduché mít vitální, čistá a spokojeně vyhlížející zvířata a nehnout při tom ani prstem.



Je to jen pár střípků, na které jsem v poslední době narazila. Čím víc se ale o welfare zvířat a cirkusy zajímám, tím víc běžně sdílených videí ve mně vyvolává další a další otázky. Proč je něco u každého běžného chovatele v pohodě a u cirkusů ne? Proč mají všichni pocit, že vydělávat si formou prezentace práce se zvířaty znamená nic nedělat? A proč by se mělo zvíře ohledně svého vlastního bezpečí rozhodovat ve svůj neprospěch?

Komentáře