Cirkus bez zvířat

Paranormal cirkus

láká na hororovou show. Aktivisté už mne s dětmi několikrát na takový cirkus posílali. A já nejsem člověk, který by nepřijímal výzvy. A tak jsem s mladším synem vyrazila. 

Ano, jen s tím mladším. Horor pro našeho autistu - to jsem si fakt netroufla. I tak jsme šli se smíšeným očekáváním - syn nesnáší masky klaunů a já obecně horory nemusím. Možná proto, že mi sem tam i můj život připadá jako vystřižený z hororu a tak raději v kultuře nasávám jen tu pozitivní energii. 

Cirkus Francesko Jung je v současné době v Brně. Kousek od prostranství, kde nedávno stál Cirkus Humberto. Bohužel je tedy dost schovaný a lehce přehlédnutelný. Ale upoutávky jsou v některých částech Brna doslova na každém rohu. A tak jsem si říkala, že si diváci cestu najdou. Našli. Povětšinou mladí nebo rodiny s většími dětmi. Ale upřímně - moc jich nebylo. Ale asi jsem rozmazlená z narvaného Humberta a prostě očekávám cirkus, který je zaplněný alespoň z poloviny. Obzvláště o víkendu.

Atmosféra při vstupu do šapitó je hororově laděná, ale přivítají vás mile a s úsměvem. Syn znejistěl jen v okamžiku, kdy zpoza stánku zmizel klaun a on tak najednou neměl tušení, kde je a jestli se mu nevynoří za zády. A to ještě netušil, že bude první, koho si účinkující vyhlídne a narve ho popcornem. Musím ale říct, že to mladýmu nebylo nepříjemné. Naopak. Po "akci" si z klína začal sbírat svoji oblíbenou pochutinu se slovy: "Jé, já mám popcorn zadarmo!" No, tak jsem mu tu radost trochu utlumila a pár kousků mu ukradla. S ohledem na jeho kondici, samozřejmě. Vůbec jsem to nekradla se sobeckými úmysly, že jo 😏.

Celé představení bylo hororově laděné jen kostýmy a hudbou. Viděli jsme sled artistických čísel, která byla dobrá a opravdu jsme se bavili. Mně osobně tedy hodně vadí, že jsem opět nevěděla, kdo to balancoval na válcích, která dáma zvládá dobře žonglovat, ani jak se jmenuje fakír, co si v klidu dupe po střepech. Mimochodem, v ten okamžik můj syn reagoval slovy: "Legooooo." To znáte tu poučku o stupních bolesti rodičů malých dětí, ne? Tak jestli ne, tak je to nějak takhle: 

1. stupeň: Au, to bolí. 
2. stupeň: Uáááá, to je strašná bolest!  
3. stupeň:  Legooo!!!

No, ale vraťme se k Paranormal cirkusu. Opravdu se během představení nedozvíte jména artistů. Myslím, že je to škoda, nezaslouží si být bezejmennými. Ale možná, že s tím mám problém jen já. Ostatně, asi by nebyl problém si ta jména po představení zjistit. Artisté na konci představení nezmizí za oponou a máte možnost se s nimi vyfotit. A určitě by nebyl problém se zeptat na vše, co vás zajímá.

Večer strávený v Paranormal cirkusu byl celkově příjemný a z názvu si nic moc nedělejte. Pokud vaše děti zvládají různá ta strašidla z filmů, zvládnou se dívat i na zdejší artisty. Chvílemi kostýmy i přestáváte vnímat. Lidé v tomto cirkuse jsou totiž celkově velmi příjemní a zajišťují, abyste se u nich cítili dobře. Byť v hororově laděném prostředí. Myslím, že i diváci, kteří byli vybráni a dostali se do manéže, by vám potvrdili, že extrémní stres tu nezažili. Takže ta paní z Přerova, co má obavy o vývoj dětí, může být v klidu. Odtud i děti odejdou naprosto v pohodě a budou mít hezký kulturní zážitek.

Ano, některá čísla už jsem třeba jinde viděla na vyšší úrovni. Ale celkově mi, jako běžnému divákovi, vystoupení přišlo povedené a plné dobrých výkonů. A myslím, že nemám problém s tím, zajít si sem někdy znovu. Bohužel ale opravdu bez našeho autisty, pro něj tento typ představení vhodný není. Nejen, že by ho artistické výkony asi ve valné většině nezaujaly (protože jemu je fakt jedno, že není běžné stát na desce položené na pěti válcích), ale současně by asi vnímal výrazné líčení, které mu většinou nedělá dobře a neumí se v něm zorientovat. Výrazné práskání bičem by mu asi taky nedělalo zrovna nejlíp. Pamatuji, že už jsme v jednom cirkuse zažili práskání bičem a byl tam hodně vzteklý. Takže s ním raději opravdu do cirkusu se zvířaty, kde zvířata reagují na hlasové instrukce a ne ostrou zvukovou ránu. 

Každopádně si myslím, že si tento cirkus nezaslouží tak malou návštěvnost a doufám, že tentokrát to bylo vlivem hokejového utkání, kdy mladí raději fandili, než by vyrazili za kulturou.


Co říci závěrem? Cirkus bez zvířat je hezké představení, ale za mne mu něco chybí. Určitě si na Paranormal cirkus ještě někdy zajdeme. Ale není to zážitek, za kterým bychom cestovali 80 km daleko. Chybí mu ta zvláštní neuchopitelná energie. Něco, co nedokážu popsat, ale cítím to všude, kde jsou spokojená zvířata. Nesnižuje to kvalitu představení, ale má to velký vliv na emocionální prožitek a dlouhodobou přenositelnost do vnitřního naladění.



Komentáře